EFEK DIMENSI VALVE GAP PADA KINERJA MESIN DAN BUANGAN EMISI GAS DARI MESIN PENGAPIAN EMPAT TAK: STUDI PERCOBAAN
Main Article Content
Abstract
Valve is an important part in internal combustion engine. Care must be taken to the valve mechanism in order to keep its ideal gap dimension. The gap dimension can alter because of wearing process and loosen of adjustment screw. Gap dimension indicates the amount of air-fuel mixture entering the combustion chamber and leak of compression pressure. The leakage caused by delay time in closing the exhaust valve. This research work shows that valve gap dimension has significant effect on the engine performance and exhaust gas emission. Laboratory experiment has been performed to establish the engine performance and exhaust gas emission. The engine has been tested is 4K type of four stroke spark ignition engine, with couple intake-exhaust gap dimension varies : 10mm-20mm, 15mm-25mm, 20mm-30mm, 25mm-35mm and 30mm-40mm. The result shows that optimum engine operation is 3000 rpm with couple intake-exhaust gap dimension 25mm-35mm. In that condition engine produces BHP = 49,40 hp, BTorsi = 11,80 kg-m, BMEP = 11,49 kgf/cm2, BSFC = 0,26 kg/ hp- hour and BTE = 24,29 % according to the exhaust gases emission CO = 3,6 % vol., CO2 = 13,1 % vol., HC = 225 ppm, and O2 = 1,1 %.
Downloads
Article Details
Pengiriman manuskrip ke Jurnal Purifikasi diartikan bahwa karya tersebut belum pernah dipublikasikan pada jurnal lain serta tidak dalam pertimbangan untuk dipublikasikan di tempat lain. Penulis dengan ini bersedia menyerahkan hak cipta manuskrip beserta isinya kepada Jurnal Purifikasi, jika diterima untuk publikasi. Manuskrip yang diterima akan dipublikasikan dalam bentuk cetak dimana ISSN terikat dalam bentuk cetak bukan dalam bentuk online (pdf). Penulis tidak diperbolehkan mempublikasikan karyanya ke dalam bentuk lain (jurnal) tanpa seizin pengelola Jurnal Purifikasi.
Dengan menyerahkan manuskrip, penulis telah dianggap mengetahui segala hak dan kewajiban yang melekat pada setiap manuskrip.